اهداف و وظایف

براساس آیین‌نامه تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به شماره ۱۰۸۶۰۱/و مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ اهداف و وظایف دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک) موسسه‌های آموزش عالی پژوهشی و فناوری به شرح ذیل است:
ماده (2): اهداف
  • ۲-۱- تحلیل نظام‌مند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد مؤسسه با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و چالش‌ها

  • ۲-۲- نهادینه کردن و اشاعۀ فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسه

  • ۲-۳- ارتقای کیفیت مؤلفه‌های دروندادی، فرایندی و بروندادی مؤسسه

  • ۲-۴- نهادینه کردن ارزیابی درونی در راستای کسب آمادگی برای ارزیابی بیرونی

  • ۲-۵- افزایش بهره­‌وری با استفاده از فرایند نظام­‌مند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه

  • ۲-۶- ایجاد وحدت رویه در امر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در همه حوز‌ه‌های عملکردی مؤسسه

  • ۲-۷- تقویت زمینه­‌های پاسخگویی مؤسسه به ذینفعان داخلی و بیرونی

  • ۲-۸- ارتقا و تضمین کیفیت نظام‌مند مؤسسه از طریق بررسی و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای ملی، منطقه­ای و بین‌المللی
ماده (۶): وظایف و اختیارات مدیر نظارت و ارزیابی
  • ۶-۱- نظارت و ارزیابی مستمر بر کیفیت مؤسسه و تعیین میزان تحقق اهداف در ابعاد آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اداری مالی و پشتیبانی

  • ۶-۲- هدایت و مشارکت فعالانه در ارزیابی راهبردی و تدوین سند جامع مؤسسه

  • ۶-۳- نظارت و ارزیابی برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مؤسسه و پایش مستمر و نظام‌مند میزان پیشرفت و تحقق برنامه‌ها

  • ۶-۴- تشکیل کارگروه‌های تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با هماهنگی رئیس مؤسسه

  • ۶-۵- نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، آئین نامه­‌ها و دستوالعمل­‌ها در تمام حوزه‌های فعالیت مؤسسه

  • ۶-۶- مدیریت امور ارزیابی درونی واحدها و گروه­های آموزشی و پژوهشی مؤسسه

  • ۶-۷- پیگیری و تحقق اقدامات ناشی از ارزیابی­‌های درونی و بیرونی مؤسسه به منظور تدوین برنامه‌های بهبود کیفیت عملکرد معاونت‌ها، واحدها و گروه‌های کاری موسسه

  • ۶-۸- فراهم نمودن بستر مناسب برای ارزیابی بیرونی توسط نهادهای تخصصی دولتی و غیردولتی

  • ۶-۹- ارزیابی و ارائۀ گزارش عملکرد واحدهای سازمانی «موسسه»:

  • الف)در سطح دانشگاه‌ها: شامل معاونت‌ها، دفتر ارتباط با صنعت، دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و پژوهشی، شوراها و کمیته‌های تخصصی (در ابعاد آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، زیرساختی و اداری و مالی)

    ب) در سطح مؤسسه‌های پژوهشی و فناوری شامل: مراکز رشد واحدهای فناوری، پارکهای علم و فناوری، مراکز نوآوری، آزمایشگاه‌هاو کارگاه­‌های تخصصی، شتاب دهنده­‌ها، فن بازارها و سایر واحدهای تخصصی و گروه‌های کاری

  • ۶-۱۰) ارزیابی عملکرد مدیران، اعضای مؤسسه (اعم از هیات علمی و غیر هیات‌علمی) و واحدهای فناور

  • ۶-۱۱- دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و دسترسی به کلیه‌ اسناد و مدارک موردنیاز به منظور نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه و سنجش میزان دستیابی به اهداف مورد نظر

  • ۶-۱۲- همکاری و هماهنگی­ لازم برای انجام ارزیابی توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان

  • ۶-۱۳- پیگیری اقدامات و برنامه‌های بهبود کیفیت واحدها و گروه‌های مؤسسه بر اساس گزارش‌های نظارت و ارزیابی‌

  • ۶-۱۴- دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مؤسسه به منظور سنجش میزان دستیابی به اهداف مورد نظر ماده ۲ و ارسال گزارش عملکرد در پایان هر نیمسال تحصیلی به دبیرخانه شورای نظارت و ارزیابی وزارت.

  • ۶-۱۵- تهیه پیوست ارزیابی برای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های مؤسسه

  • ۶-۱۶- تحلیل و ارزیابی طرح­ها و سیاست‌های راهبردی، توسعه رشته‌ها، جذب هیأت‌علمی و نیروی انسانی، پذیرش و تعیین ظرفیت دانشجو، تعیین ظرفیت پذیرش واحدهای فناور و نظارت بر خروج واحدهای مذکور، ایجاد و گسترش گروه‌های آموزشی و پژوهشی و ارتقای سطح واحدهای مؤسسه و ارائۀ آن به شورا

  • ۶-۱۷- توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی، کارشناسان، تمامی همکاران مؤسسه و واحدهای فناوری در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت

  • ۶-۱۸- سایر وظایف مرتبط که از سوی شورا به مدیریت محول می‌شود
  • تبصره ۹) در راستای بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، "مؤسسه" باید سیستم اطلاعاتی مناسب و یکپارچه مستقر نماید.

  • تبصره ۱۰) کلیه واحدها و اعضای مؤسسه در قبال ارایه اسناد، مدارک و اطلاعات درست و به موقع به مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، موظف و پاسخگو هستند.

  • تبصره ۱۱) تخصیص بودجه واحدها و فعالیت ها و طی مراحل رشد و خروج واحدهای فناور می بایست با درنظر گرفتن نتایج حاصل از ارزیابی‌های مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت صورت پذیرد.