صفحه اصلی
در نشست‌های تخصصی رئیس دانشگاه با رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده ها: پیش‌نویس برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی بررسی و نهائی شد
  • 2180 بازدید

در چهار نشست‌ تخصصی رئیس دانشگاه با رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، پیش‌نویس برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی بررسی و نهائی‌سازی شد.

این نشست‌ها با حضور دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه، دکتر شهسواری مدیر نظارت، ارزشیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و روسای دانشکده‌ها و  پژوهشکده‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف دانشی برگزار شد. در این نشست‌ها پیش‌نویس برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی که قبلا به هر یک واحدهای دانشگاه ارسال شده بود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

 در این راستا در روز چهارشنبه پنجم مهر 1402،  نشست اول با حضور روسای دانشکده‌های حوزه دانشی علوم شامل علوم زمین، شیمی و نفت، علوم و فناوری‌های زیستی، فیزیک و ریاضی تشکیل شد. در همان تاریخ نشست دیگری با حضور روسای دانشکده‌های حوزه دانشی معماری و مهندسی شامل دانشکده‌های معماری و شهرسازی، مهندسی هسته‌ای، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، فناوری‌های نوین و مهندسی هوا و فضا برگزار شد. در روز شنبه هشتم مهر 1402، نشست سوم با حضور روسای حوزه دانشی علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم رفتاری دانشگاه شامل دانشکده‌های حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی، مدیریت و حسابداری، الهیات  و ادیان و علوم ورزشی و تندرستی تشکیل شد. و در نهایت روز یکشنبه نهم مهر 1402،  نشست چهارم با حضور روسای تمامی پژوهشکده‌های دانشگاه شامل فضای مجازی، مطالعات بین رشته‌ای قرآن، بنیاد علم و فناوری، لیزر و پلاسما، علوم محیطی، علوم شناختی و مغز، گیاهان و مواد اولیه دارویی، علوم و فناوری‌های پزشکی، خانواده و مرکز تحقیقات پروتئین تشکیل شد. 
در ابتدای این نشست‌ها، دکتر آقامیری رئیس دانشگاه، در ارتباط با پیش‌نویس تهیه شده و لزوم مشارکت واحدها، توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: هرچند پیش‌تر نیز در دانشگاه تلاش¬هایی در راستای تدوین برنامه‌های راهبردی و کلان دانشگاه انجام شده بود، اما برنامه تحولی و عملیاتی که با هدف‌گیری اولویت‌های کلیدی و نقاط گلوگاهی تحول و تعالی دانشگاه، نقش بخش‌های مختلف دانشگاه را مشخص نماید، وجود نداشت. در این راستا تلاش شد برنامه تحولی دانشگاه با توجه به نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت‌ها و تهدیدها تنظیم شود. 
رئیس دانشگاه افزود: تدوین و اجرای برنامه تحولی دانشگاه بدون مشارکت کامل واحدها امکان‌پذیر نیست و چون مجریان اصلی برنامه‌ها معاونت¬ها و واحدها خواهند بود، نیاز به برگزاری این جلسات و هم‌اندیشی و هم‌افزایی در مورد جزئیات برنامه‌ها وجود داشته است. 
در ادامه وی به برخی از ویژگی‌های مهم و متمایز پیش‌نویس برنامه تحولی دانشگاه شامل جامعیت نسبی، مانعیت نسبی و تمرکز بر اصلاحات گلوگاهی، رویکرد مساله‌محور، راهبری درهم‌تنیده با نظام انگیزشی، اجرای گام به گام و برخورداری از نظام پایش عملکرد اشاره کرد.
دکتر شهسواری، مدیر نظارت ارزشیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، در ابتدای این نشست‌ها، فرایند تدوین برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی را در سه بخش مدل اجرایی تدوین برنامه، مدل مفهومی تدوین برنامه و پیش نویس برنامه شامل اهداف، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی پیشنهادی را ارائه ‌کرد. 
وی افزود: برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی مبتنی بر اسناد بالادستی حوزه علم و آموزش عالی کشور از جمله سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول دولت مردمی در حوزه علم و آموزش، اولویت‌های اعلامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اولویت‌های تحولی ریاست محترم دانشگاه تدوین شده است. کلیات این برنامه تحولی در حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 11 تیرماه سال جاری ارائه شد و ایشان اعلام کردند: دانشگاه شهید بهشتی با تیم علمی و خوب باید پرچمدار و مشعل‌دار دانشگاه‌های کشور باشد و معتقدم با عملیاتی کردن این سند تحول، دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند به الگویی برای دیگر دانشگاه‌های کشور تبدیل شود. 
دکتر شهسواری،  ادامه داد: همچنین در تاریخ 7 شهریورماه کلیات این برنامه تحولی در جلسه هیئت  امنای دانشگاه نیز ارائه شد که با توجه به اهمیت آن، هیئت  امنای دانشگاه مقرر نمودند جلسه‌ای فوق‌العاده‌ای در آبان ماه برای تصویب برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود. 
مدیر نظارت ارزشیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، فرآیند طی شده برای تدوین برنامه تحولی دانشگاه را مشتمل بر چهار فاز بر‌شمرد که طی آن در فاز اول برنامه‌های کلان قبلی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در فاز دوم به موازات بررسی اسناد برنامه راهبردی دانشگاه‌های رقیب در سطح کشور، با بیش از 30 نفر از پیشکسوتان، صاحب¬نظران و مسئولان ادوار دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی‌اجتماعی، بین‌المللی، سازمانی و اداری، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته انجام شده است. سپس در فاز سوم تدوین، پیش‌نویس مستخرج از دو فاز قبلی به بحث و بررسی معاونت‌ها و مدیریت‌های دانشگاه گذاشته شده است. در نهایت در فاز چهارم این پیش‌نویس به واحدها ارائه شده و طی نشست‌هایی چهارگانه با رؤسای واحدها در حال بحث و بررسی است. 
در ادامه در هر نشست روسای دانشکده‌‌ها و پژوهشکده‌ها پیشنهاداتی به منظور بهبود برنامه ارائه ‌کردند که از مهمترین آنها می‌توان به اصلاح سازوکارها برای جذب دانشجویان نخبه و نیروی انسانی کارآمد، اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر واحدها، تفویض اختیار در راستای درآمدزایی، توجه به ماهیت متفاوت رشته‌ها در برنامه، توجه به فرصت همکاری با افراد متخصص به صورت پسادکتری، ضرورت تخصیص منابع بر مبنای عملکرد، لزوم جلب مشارکت آحاد اعضای هیئت علمی دانشگاه برای بحث و تبادیل نظر در مورد برنامه‌ تحولی، ضرورت پایش وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان، ضرورت بهبود کیفیت آموزش در کنار تضمین کیفیت آموزش در دانشگاه، تقویت حکمرانی داده‌ در دانشگاه، افزایش انگیزه‌های جامعه دانشگاهی برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، تقویت نقش اجرایی واحدها، توسعه شبکه‌های مربوط به فارغ‌التصیلان و اعضای هیئت علمی اشاره نمود. 
در ادامه فرایند بررسی و نهائی‌سازی پیش‌نویس برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی مقرر است با جمع‌بندی مطالب ارائه شده از سوی معاونت‌ها، مدیریت‌ها و واحدهای دانشگاه، به‌زودی برنامه تحولی دانشگاه آماده رونمایی می‌شود.

افزودن نظرات